Kolumna

Kupec je kralj

Datum: 10. 11. 2015

mag. Mitja Terče

Strokovnjak na področju energetike in menedžer z bogatimi izkušnjami

 "Večina trgovcev je že opravila svojo nalogo optimiziranja poslovanja. Tako je v praksi možno doseči kaj več samo s povezovanjem. Na ta način bodo stroški nižji, trgovci pa bodo lahko ponudili še kaj več kot samo ceno."

Normalno je, da kupujemo stvari, kakršne si želimo, in to tam, kjer nam je najbolj všeč. Nekaterim je pomembna cena, drugim kakovost, tretjim videz, četrtim optimalna kombinacija prej naštetih elementov, peti jih sploh nočejo kupovati in si bodo želene stvari naredili sami. Ob monopolu na električno energijo kupec ni imel izbire, prodajalcem pa se ni bilo treba truditi za svoje kupce.

Monopoli ne trajajo dolgo in pri elektriki jih je vsaj za nekaj časa konec. Naprej sta se odprla trga proizvodnje in prodaje. Na trgu prodaje in proizvodnje se je oblikovala tržna cena, ki je trenutno skoraj 40 odstotkov višja od nemške ali avstrijske, je pa primerljiva s ceno na sosednjem Madžarskem in Hrvaškem.

Popolnoma drugače se je oblikoval trg do končnih kupcev. Marže, ki jih trgovci pri tem, ko kupujejo na debelo in prodajajo na drobno, zaračunajo končnim proizvajalcem, so v primerjavi z Nemčijo tudi do desetkrat nižje na najbolj donosnih segmentih. V tistih segmentih, kjer prodajo največ, pa so celo negativne. Slovenski trgovci so do sedaj dojeli samo en segment tržne borbe – ceno. Tako se vsi v pretežno državni lasti »dumpingirajo« do uničenja.

Sedem državnih trgovcev si je sedaj izkopalo jamo, ki je pregloboka za večino od njih. S tako nizkimi ali celo negativnimi maržami ne morejo več zagotavljati vrhunskih storitev ali še naprej nižati cen, kaj šele ustvariti akumulacije za nastope na tujih trgih. To lahko počno le z denarjem iz drugih dejavnosti. To so začutili tudi tuji trgovci. Tako je v Slovenijo vstopil hrvaški HEP, ki mu je država dala jasno nalogo, naj postane vodilni igralec v regiji, in nemški velikan RWE. Pri prvem se jasno vidi, da gre za politični projekt in v Sloveniji nadaljuje s prakso »dumpingiranja«, ki so jo začeli slovenski trgovci. RWE pa je prišel delat dobiček in je prvi, ki pozna še druge elemente poleg same cene energije.

Kako naprej? Država je gotovo zamudila trenutek, ko bi lahko preko svojega lastništva resneje vplivala na trg. Parlament je sprejel strategijo, da so trgovske hčere distributerjev portfeljska naložba in s tem na prodaj. Pametni lastniki bi svojo naložbo najprej optimizirali in potem prodali. To pa pomeni povečanje dobička. Dobiček lahko povečaš samo, če kupuješ ceneje, prodajaš več in dražje, vse to pa počneš s čim manj stroški.

Svet gre dalje in kupci dobivajo večjo možnost izbire. Tehnologija jim že danes omogoča odklop od omrežja, sicer za petkrat višjo ceno, kot če bi bili na omrežju. Vendar je ta cena lahko že čez desetletje nižja. Cene tehnologij gredo iz leta v leto navzdol, višina računa za elektriko pa nasprotno samo navzgor. Celotna energetika bo tako kmalu na trgu in kupec bo kralj za vse. Nauk trgovcev z energijo zato lahko že danes pomeni neprecenljivo znanje za vse.

Oceni novico:
ocena: Article Rating (število glasov: 16, skupna ocena: 1,44)