Kolumna

Od polnjenja baterij do celovite storitve

Datum: 4. 1. 2017

Piše: univ. dipl. inž. el. Uršula Krisper, vodja Službe za napredne storitve v Elektro Ljubljana 

strokovnjakinja na področju e-mobilnosti, ki dela na več evropskih projektih e-mobilnosti

»Prihodnost e-mobilnosti je v vzpostavitvi komunikacije med ponudnikom storitve polnjenja ali dobaviteljem ter prilagajanjem domačega polnjenja.«

Če smo bili še pred leti priča polnjenju električnih vozil preko običajne enofazne vtičnice, se danes soočamo z nadzorovanim in varnim polnjenjem vozil oziroma govorimo o celoviti storitvi polnjenja. Električna vozila polnimo doma, na polnilnicah na javnih parkirnih površinah, v garažnih hišah, hotelih, pred trgovskimi centri ali pa na polnilnicah, ki so del infrastrukture v večstanovanjskih hišah. Polnjenje doma poteka večinoma čez noč, z majhno močjo, več ur, odvisno od zmogljivosti baterij, ki si ga lastniki vozil poenostavijo z uporabo obstoječih enofaznih vtičnic. Ker te ne zagotavljajo varnega in morda tudi ne najcenejšega polnjenja, se priporoča uporaba polnilnic za domače polnjenje. 

Če naj bi bilo domače polnjenje dokaj počasno, pa pri namestitvi javnih polnilnic stremimo k čim hitrejšemu polnjenju. Če se bo uresničil scenarij široke rabe električnih vozil, bodo te polnilnice zasedene pogosteje, zato bo moralo polnjenje potekati hitreje. Prav s tem razlogom so postavljene ultra hitre polnilnice ob avtocestah, za potrebe tranzitnega prometa. Polnjenje naj bi bilo končano v največ pol ure, neposredno z enosmernim tokom, nazivne moči teh postaj pa so tudi preko 100 kW. Tudi v mestih, na javnih površinah in na hitrih polnilnicah na izmenični tok se stremi k čim krajšemu času polnjenja; to so t. i. hitre polnilnice. 

Sodobni koncepti polnilnic temeljijo na njihovi povezavi v nadzorni sistem. Upravljavec polnilnic prejema informacije o statusu in vseh dejanjih uporabnikov. Lastniki polnilnic ali njihovi upravljavci določijo pogoje uporabe, na katere pa imajo vpliv lahko tudi lastniki parkirne površine, vse to pa je odvisno od koncepta lastništva polnilnega mesta. Pri uporabi ne gre le za polnjenje, ampak za celovito storitev polnjenja s parkiranjem, ki jo zagotavljajo ponudniki. Kot zadnji v verigi se pojavljajo še organizatorji gostovanj, ki omogočajo povezavo med ponudniki storitev ali upravljavci na višji, mednarodni ravni. To omogoča nemoteno polnjenje električnih vozil na določenem območju, na primer v vsej Evropi. 

Razmah rabe električnih vozil, kar pomeni večodstotni delež ne le osebnih vozil, ampak tudi javnega prevoza, bo pomenil tudi nove razmere za distribucijsko omrežje. Nujno bo treba zagotoviti nadzor oziroma upravljanje odjema v okviru razpoložljive moči na omrežju in priključku. Naključen odjem polnjena ob velikih močeh tako ne bo več dopusten. 

Oceni novico:
ocena: Article Rating (število glasov: 8, skupna ocena: 4,13)