Članki

Anže že v rosni mladosti presenetljivo vešč v SW-ju

Datum: 15. 11. 2018 Besedilo: Miro Jakomin, Foto: arhiv Grmek

Tina Grmek navdušeno navija za speedwayista Anžeta.

Anže že v rosni mladosti presenetljivo vešč v SW-ju

Tina Grmek je v družbi ELES zaposlena kot specialist za administrativno podporo v vodstvu Področja za infrastrukturo prenosnega omrežja. Vendar se z njo nismo pogovarjali o izzivih pri njenem delu, ki jih na tem področju gotovo ne manjka, temveč o tem, kako v prostem času spremlja in spodbuja svojega sina Anžeta, strastnega speedwayista. Z možem sta zelo hvaležna, ker je ELES Anžetu priskočil na pomoč s sponzorskim prispevkom in mu tako omogočil, da je v tem športu letos izjemno napredoval.

Speedway je po zapisu na spletni strani Avto moto touring kluba Ljubljana (krajše AMTK), katerega član je tudi speedwayist Anže Grmek, izjemno zanimiva in dinamična zvrst motošporta, ki navdušuje številne ljubitelje po vsem svetu. Speedway je najbolj razširjen v Evropi, kjer skoraj ni države, v kateri se ne bi ukvarjali s tem atraktivnim športom, najbolj pa je popularen na Poljskem, na Švedskem in v Veliki Britaniji. Med evropske speedwayske velesile sodita še Danska in Rusija, razvit pa je tudi v večini srednjeevropskih držav. Izven stare celine je speedway najbolj doma v Avstraliji in v ZDA, poznajo pa ga tudi na Novi Zelandiji, v Južni Afriki, Argentini in Kanadi.

Speedway ima kot atraktivna športna zvrst dolgo tradicijo tudi v Sloveniji, kjer v zadnjih desetletjih naši športniki dosegajo tudi vidne mednarodne uspehe. Nekatere zanimivejše značilnosti speedwaya nam je odkril prav pogovor z zanimivo sogovornico Tino Grmek. V njem smo se osredotočili na tovrstno športno dejavnost njenega 14-letnega sina Anžeta. 

Kdaj ste v vaši družini odkrili, da se v žilah Anžeta pretaka adrenalin?

Pri mojem možu so bili vedno v ospredju moto športi. Tako je tudi mene kmalu prepričal in zasvojil s tem občutkom svobode in življenja, ko potuješ in raziskuješ svet na dveh kolesih. Ko se ti odkrivajo delčki sveta, ki bi jih s kakšnim drugim prevoznim sredstvom težko videl. Potem sta prišla sinova, ki sta bila vedno obkrožena z motorji, rezervnimi deli, bencinom itd. Njun oče je obema dal možnost, da poskusita, najprej na mini motu, nato na štirikolesniku, motokros motorju itd. Mlajši sin Nik ni bil tako navdušen nad moto svetom, starejši sin Anže pa se je v tem takoj našel. Začetki na domačem dvorišču so se kmalu preselili na zahtevnejše motokros proge, kjer je z devetimi leti začel tudi aktivno trenirati in tekmovati. Mož oz. Anžetov oče Grega pa je tudi aktivni funkcionar pri Speedwayu. V svojih mladih letih je ta šport nekaj časa tudi sam treniral, vendar se zaradi velikega finančnega zalogaja ni izšlo. Anže je tako vzporedno spoznaval tudi to vejo moto športa, ki pa ga je vedno bolj privlačila. Ko je prvič sedel na speedway motor pa je bila to strast, ki traja in raste iz dneva v dan.

Kako kot mama gledate na Anžetovo športno udejstvovanje ter ga tudi spremljate in spodbujate na tej poti?

Vsaka mama ve, da je nekaj najtežjega »spustiti« svojega otroka v tako nevaren šport. Potrebovala sem kar nekaj časa, da sem sama pri sebi razčistila določene zadeve in se odločila sina nesebično spodbujati na njegovi poti. V veliko pomoč mi je mož, ki je tudi Anžetov drugi trener. Glede tega mu zaupam in vem, da z Anžetom ne bo šel »čez mejo«, če za to ne bo pripravljen. Anžeta spremljam na večjih zadevah, tekmah, treningih, kjer se vsakič v meni mešajo občutki strahu in neizmernega ponosa. Kot mama sem mu v največjo pomoč pri pripravi prtljage, njegovih prigrizkov, pranju umazane opreme ter pri pripravi kakšne najljubše jedi, ko se utrujen vrne s kakšnega treninga ali kampa. Ter seveda pri podpori in glasnem navijanju.

Pri speedwayu se seveda pojavljajo tudi zelo nevarne situacije? Kako se speedwayist lahko še pravočasno reši na varno?

Pri speedwayu te lahko reši le popolno obvladovanje motorja pri veliki hitrosti. Speedway je namreč izjemno dinamična in atraktivna zvrst moto športa, v kateri vozniki na 500 kubičnih specialkah brez zavor in brez prestav nastopajo na ovalnih peščenih stezah. Pospeški v speedwayu so primerljivi s tistimi iz formule 1, tu pa je še bočno drsenje skozi zavoje, to je t. i.  dirt-track tehnika. Te značilnosti speedwaya včasih resnično predstavljajo meje med mogočim in nemogočim.

Kaj je pri tem športu na prvem mestu? Katere psihofizične in druge lastnosti so potrebne za uspešnost v speedwayu?

Na prvem mestu je gotovo varnost, zato mora biti oprema vedno pregledana in nepoškodovana, torej brezhibna in varna. Seveda pa tudi čista. Tako kot za večino športov je tudi v speedwayu pomembna fizična in psihična  pripravljenost. Posebej bi omenila kondicijske treninge (tek, delo na moči) ter izjemno skoncentriranost in zmožnost hitrega reagiranja v težkih situacijah, saj ima tekmovalec na voljo le 4 kroge v 1 minuti, v katerih pa mora narediti vse, da premaga ostale 3 tekmovalce.

Pokrivanje stroškov za motorje, rezervne dele,  treninge, vožnje itd. gotovo ni poceni.  Kako je s financiranjem tega športa?

V veliki meri pade vse financiranje na voznika oz. starša. Na začetku na pomoč priskoči klub, nato pa je več ali manj ves strošek na samem tekmovalcu. Pri speedwayu je namreč 90% servisiranja oz. priprave motorja na trening ali dirko, le 10% pa predstavlja sama vožnja.

Na kakšen način Anžetu pomaga njegov oče?

Grega je v to stoodstotno vpet in sinu pomaga v vseh pogledih. Je v vlogi očeta, trenerja in psihoterapevta. Že vrsto let je aktivni funkcionar AMTK Ljubljana, kjer se trudi s pripravo treningov v Ljubljani, pomaga pri organizaciji tekem, bil je tudi eden od pobudnikov Dnevov odprtih vrat in Speedway kampov po Sloveniji. Tako skuša speedway predstaviti širši množici ljubiteljev moto športa, predvsem mlajšim, ki bi se v tem radi tudi preskusili. Čeprav je speedway v Sloveniji zadnja leta nekoliko v zatonu, se prav Anže, njegov oče Grega, ki je tudi Anžetov dodatni trener, ter še nekaj izjem, močno trudijo, da bi speedway pri nas ponovno zaživel kot nekoč.

Katere uspehe je Anže doslej že dosegel v speedwayu?

Anže je iz 125 kubičnega motorja napredoval na 500 kubičnega, ki ga sedaj vozi že drugo sezono. Pri rosnih 14-ih letih je pri nas trenutno edini, ki obvladuje 500 kubično specialko. 

Nam lahko še zaupate, kakšni so Anžetovi načrti in želje za naprej?

V letošnjem letu je pri Anžetu viden tolikšen napredek, da  bo v prihajajoči sezoni nastopal tudi že na dirkah za državno prvenstvo, kjer pa je njegov cilj priti med prve tri v mladinskem državnem prvenstvu.   

 

 

 

 

  

 

Oceni novico:
ocena: Article Rating (število glasov: 6, skupna ocena: 3)