Paket zakonodajnih ukrepov, ki
jih je včeraj objavila Evropska komisija, bi po mnenju Greenpeace lahko ogrozil prizadevanja za pospešitev uvajanja obnovljivih virov energije.
Omenjeni paket bi obenem
podaljšal podaljšal subvencije za premog; premogovne elektrarne bi lahko
prejemale subvencije vse do leta 2026, opozarja Greenpeace.
»Ti predlogi niso bili narejeni z
mislijo na dobrobit evropskih državljanov in ne odražajo nujnosti po energetski
tranziciji. Komisija bi državam omogočila, da nadaljujejo s subvencioniranjem
velike večine premogovnih elektrarn v Evropi še najmanj celo desetletje.
Situacija, ko se nam podnebje, kot ga poznamo, sesuva pred našimi očmi, kliče
po velikih sistemskih premikih v smer decentralizirane obnovljive energetike,
ne pa k subvencijam za premog,« meni Katja Huš, predstavnica Greenpeace v
Sloveniji.
»Če bo ta predlog zakonodaje
sprejet tak kot je predlagan, lahko resno ogrozi zmožnost EU, da izpolni svoje
zaveze v okviru pariškega sporazuma in omeji možnosti državljanov, da kot
proizvajalci energije sodelujejo v energetski tranziciji. Pričakujemo, da bo
Ministrstvo za infrastrukturo na ravni Sveta EU odločno nasprotovalo tem
spornim delom predlagane zakonodaje,« poudarja omenjena predstavnica.
Paket ukrepov v korist elektrarnam na premog, plin in jedrsko energijo
Ukrepi, ki jih predlaga Evropska
komisija, vsebujejo subvencije, znane tudi kot »plačila za zagotavljanje
zmogljivost (capacity payments)«, ki naj bi pod pretvezo »ohranjanja prižganih
luči« koristila elektrarnam na premog, plin in jedrsko energijo. Trg EU z
električno energijo pravzaprav že trpi za presežki zmogljivosti na področju
fosilnih goriv. V skladu s predlogom Komisije, da C02 standard uveljavi zgolj
za nove elektrarne, bo najmanj 95 % obstoječih premogovnih elektrarn upravičena
do prejemanje teh plačil do leta 2026. Po letu 2026 bi morale vse elektrarne za
prejemanje plačil za zagotavljanje zmogljivosti dosegati mejo 550g C02/kWh.
Šesti blok Termoelektrarne Šoštanj takšnega standarda trenutno ne dosega, saj
izpušča 870g CO2/kWh.
Poleg tega Komisija predlaga
opustitev trenutno veljavnega pravila, po katerem mora električno omrežje
prednostno prevzeti energijo iz obnovljivih virov pred energijo pridobljeno iz
onesnažujočih elektrarn, kot so npr. tiste na premog in jedrsko energijo. To bo
- še posebej v času, ko bo na trgu energije preveč - najverjetneje povzročilo
pogostejše ustavljanje proizvodnje obnovljivih virov, saj je iz tehničnih
razlogov lažje izključiti vetrne ali sončne elektrarne kot pa jedrske elektrarne
ter elektrarne na premog.
Bodo ukrepi ustavili nove investicije v obnovljive vire energije?
Vsi ti ukrepi bodo naredili
obnovljive vire manj zanimive za investitorje in naj bi po pričakovanjih
ustavili nove investicije v obnovljive vire energije. Predlog Evropske komisije
obenem spodbuja državljane in zadruge k aktivni vlogi pri proizvajanju, porabi,
shranjevanju in prodaji lastne obnovljive energije. A na drugi strani je eden
od predlogov omejitev velikosti zadrug na področju obnovljive energije, pri
čemer bi bilo vsakemu zadružnemu projektu dovoljeno namestiti največ 18 MW
zmogljivosti letno.
Nedavno izdano poročilo CE Deft
ugotavlja, da bi skoraj polovica prebivalcev Slovenije (44 %) lahko do leta
2050 proizvajala svojo lastno električno energijo iz sonca in vetra ter s tem
zadovoljila četrtini potreb Slovenije po električni energiji. Na evropski ravni
pa bi do leta 2050 lahko že polovica vseh državljanov Evropske unije
proizvajala svojo lastno električno energijo ter pri tem pokrivala 45 % potreb
po električni energiji v EU.
Vprašljiv naj bi bil tudi prispevek k omejitvi dviga globalne temperature
Namen celotnega paketa
zakonodajnih predlogov Komisije je pomagati pri doseganju ciljev EU za leto
2030 – zmanjšanja izpustov ogljikovega dioksida ter povečanje deleža obnovljivih
virov energije in energetske učinkovitosti. Vendar pa je malo verjetno, da bodo
izpolnili prispevek EU k zavezi za omejitev dviga globalne temperature za 1,5
°C, kot je bilo dogovorjeno na lanskem podnebnem vrhu v Parizu.
Sicer pa bo postopek sprejetja osnutka
zakonodajnih ukrepov z Evropskim parlamentom in nacionalnimi vladami naj
bi trajal vsaj 18 mesecev. Prvič bodo evropski energetski ministri o tem
razpravljali 5. decembra, Greenpeace v Sloveniji še omenja v sporočilu za javnost. (mj)