Energetika

Evropski parlament podprl nove omejitve izpustov

Cilj zmanjšanja izpustov CO2 do leta 2030 za nove avtomobile znaša 37,5 odstotka, za kombinirana vozila pa 31 odstotkov.
Evropski parlament podprl nove omejitve izpustov

Novi standardi so del paketa o čisti mobilnosti in odskočna deska za posodobljen in konkurenčnejši evropski prometni sektor ter za pot do podnebno nevtralnega gospodarstva v skladu z obveznostmi EU v okviru Pariškega sporazuma. Prav tako bodo nova pravila prispevala k izvajanju Junckerjeve prednostne naloge za prožno energetsko unijo in v prihodnost usmerjeno politiko podnebnih sprememb.

Prav tako zahtevajo ovrednotenje celotnega življenjskega cikla avtomobilskih izpustov na ravni EU. Evropska komisija bo morala najkasneje do leta 2023 oceniti, ali je potrebna skupna metodologija za ovrednotenje in usklajeno poročanje o podatkih. Če bo odgovor pritrdilen, bo temu sledila zakonodaja.

Proizvajalci, pri katerih bo povprečje izpustov preseglo meje, bodo morali plačati premije za presežne emisije. Prav tako do leta 2023 bo Evropska komisija morala oceniti tudi, ali naj se te vsote namenijo posebnemu proračunu za prehod na čisto mobilnost in podporo razvoja veščin delavcev v avtomobilskem sektorju.

Poleg že omenjenih novih standardov izpustov za osebne avtomobile in lahka gospodarska vozila v EU za obdobje po letu 2020, ki bodo leta 2030 morale biti pri novih avtomobilih nižje za 37,5 odstotka, pri kombiniranih vozilih pa za 31 odstotkov kot leta 2021, zakonodaja prinaša še nekaj novosti. Med drugim tehnološko nevtralni spodbujevalni mehanizem za vozila brez emisij (električna vozila in vozila z gorivnimi celicami) in z nizkimi emisijami (hibridna vozila), ki bo trgu dal pozitiven signal za vlaganja v čista vozila.

Zakonodaja prinaša okrepljen sistem tržnega nadzora za zagotovitev reprezentativnost uradnega preskusnega postopka za določanje emisij v zvezi z vožnjo v resničnem svetu in obseg, v katerem so vozila, dana na trg, skladna z referenčnimi vozili, ki so bila preskušena na homologaciji. Obeta pa se tudi več elementov, katerih cilj je podpreti stroškovno učinkovito izvajanje zmanjševanja izpustov, kot so pravila o uporabi tehnologij ekoloških inovacij in posebne ugodnosti za male proizvajalce.

Nove standarde je pozdravila tudi Evropska komisija. Kot je dejal komisar za podnebne ukrepe in energijo Miguel Arias Cañete, gre za jasno sporočilo, da imata mobilnost in prometni sektor ključno vlogo pri prehodu Evrope na podnebno nevtralno gospodarstvo. Novi cilji in spodbude bodo industriji EU pomagali pri vključevanju inovacij za mobilnost brez emisij in nadaljnjo krepitev svetovnega vodstva na področju čistih vozil. Hkrati pa bo postopen prehod omogočil dovolj časa za ponovno usposabljanje in izpopolnjevanje delavcev, potrošniki pa bodo prihranili denar za gorivo. Ne nazadnje pa čistejši avtomobili pomenijo tudi manjše onesnaževanje in čistejši zrak za vse Evropejce.

Polona Bahun
O avtorju