Energetika

Koroška kmalu z boljšim napajanjem

ELES zaključuje z najpomembnejšo letošnjo investicijo.

Koroška kmalu z boljšim napajanjem

ELES bo predvidoma do konca oktobra končal z obnovo 110 kV daljnovoda Dravograd-Ravne na odseku med SM 03 in SM 32A. Hkrati pa bo izvedel tudi preureditev razpleta 110 kV daljnovodov Dravograd-Ravne in Dravograd-Železarna Ravne ter Ravne-Železarna Ravne na območju Železarne Ravne. Vendar pa preureditev križanj daljnovodov pomeni istočasne izklope obeh daljnovodov, saj morata biti v trenutku, ko se rešujejo križanja, izklopljena oba daljnovoda, tako 110 kV daljnovod Dravograd-Ravne kot 110 kV daljnovod Dravograd-Železarna Ravne kar je zaradi Železarne Ravne, TAB Mežice in ostalih večjih odjemalcev na področju Koroške praktično nemogoče. Zato so podjetja Metal Ravne, Petrol Energetika, Elektro Celje in ELES dosegla dogovor in prvi izklop obeh daljnovodov v trajanju šestih ur že izkoristili za preureditev križanja, naslednji izklop pa je predviden v sredini meseca oktobra.

Obstoječi 2x110 kV daljnovod Dravograd-Ravne ima v slovenskem elektroenergetskem sistemu pomembno vlogo pri prenosu električne energije med RTP HE Dravograd in RTP Ravne, ki predstavlja napajalno točko za širše območje Koroške, poleg tega pa služi tudi kot rezervno napajanje Železarne Ravne.

Ker je projekt obnove 110 kV daljnovoda Dravograd-Ravne, ki je v načrtih od leta 2002, zelo zahteven, je obnova potekala po fazah, je povedala vodja projekta Elizabeta Strgar-Pečenko. Najprej je bilo treba pripraviti pogoje za začetek obnove, in sicer je bilo v sklopu priprav izvedeno kabliranje večine distribucijskih nadzemnih vodov na območju Dravograda. Da so se lahko izvedle preureditve daljnovodov na razpletu v smeri proti Velenju, je bilo treba počakati rekonstrukcijo stikališča v HE Dravograd, dodatno pa se je izvedla še investicija izgradnje RTP Dravograd, z namenom zanesljivejšega obratovanja daljnovodov v času rekonstrukcije in seveda po njej. Tako so te priprave na projekt vzele kar nekaj časa.

Projekt je za nekaj časa zastal tudi, ker se je začelo razmišljati o 220 kV daljnovodu do Železarne Ravne, s čimer se je opustila ideja o rekonstrukciji obstoječega 110 kV v 2x110 kV daljnovod. Začel se je pripravljati tudi že DPN in v okolje umeščati novo stikališče 220/110 kV v bližini Železarne Ravne. Kot pravi Elizabeta Strgar-Pečenko, se na tem pospešeno dela.

Obnova 110 kV daljnovoda Dravograd-Ravne je stekla oktobra 2014, ko je ELES začel urejati služnosti z lastniki zemljišč na trasi daljnovoda. Ker gre za obnovo že obstoječega daljnovoda, Elesu ni bilo treba pridobivali gradbenega dovoljenja, ampak se dela izvajajo na osnovi Uredbe o vzdrževalnih delih v javno korist. Služnosti so urejene z vsemi lastniki, tako za daljnovodno traso kot vse dostopne poti do stojnih mest.

Kljub obnovi v Železarni Ravne oskrba z električno energijo nemotena

Obnova se je z deli na terenu začela 22. junija. Na celotni trasi je 28 stojnih mest, 24 (vse nosilne stebre in tri napenjalne stebre) so prestavili za nekaj metrov (od  minimalno štirih do maksimalno osmih metrov), in sicer tako, da je možen izkop gradbene jame s tem, da obstoječi daljnovod normalno obratuje. Kot je povedala Elizabeta Strgar-Pečenko, so nove nožne dele teh štirih daljnovodnih stebrov vgradili ravno v času dvotedenskega remonta peči v Železarni Ravne, ko so železarno napajali samo enostransko in je bil 110 kV daljnovod Dravograd-Ravne lahko izklopljen.

Po končanih gradbenih delih in vgradnji vseh nožnih delov daljnovodnih stebrov je stekla faza obnove daljnovoda, ko ni več možno izvajati del (dvig novih stebrov, demontaža starih vodnikov, rušitev starih stebrov, montaža novih vodikov in ostalega) v času, ko obstoječi daljnovod obratuje. Rešitev te težave je bila v začasni prevezavi vodnikov tako, da je 110 kV daljnovod Dravograd-Ravne postal 110 kV daljnovod Dravograd-Železarna Ravne in obstoječi 110 kV daljnovod Dravograd-Železarna Ravne pa 110 kV daljnovod Dravograd-Ravne. Da bi to lahko dosegli, je bilo nujno treba izklopiti oba daljnovoda, kar se je zgodilo 23. septembra. Od takrat dalje se Železarna Ravne napaja preko RTP Ravne in povezovalnega 110 kV daljnovoda RTP Ravne-Železarna Ravne, obstoječi daljnovod, ki ga ELES obnavlja pa je v breznapetostnem stanju z možnostjo ponovnega vklopa v 48 urah.

Sedaj poteka montaža novih daljnovodnih stebrov, demontaža starih vodnikov, rušenje starih stebrov in montaža novih vodnikov. Dela potekajo po odsekih oziroma po posameznih napenjalnih poljih. Ko bo ELES končal eno napenjalno polje, bo novi del daljnovoda prevezal na starega. S tem bo daljnovod stalno pripravljen na ponovno obratovanje, s čimer bo omogočena hitra vzpostavitev dvostranskega napajanja Železarne Ravne z električno energijo.

Dela potekajo v skladu s terminskim načrtom in, če bo vreme omogočilo neprekinjen potek del, predvsem v primeru dežja je teren zelo zahteven, bo daljnovod obnovljen do konca oktobra. Vrednost celotne investicije po predinvesticijski zasnovi pa znaša 3,6 milijona.

Polona Bahun
O avtorju