Energetika

Na obisku pri Maticu Žitniku

V Termoelektrarni Brestanica je asistent službe proizvodnje, sicer pa navdušen tekmovalec v motokrosu.

Matic Žitnik se kot polprofesionalni voznik v motokrosu prebija v krog najboljših motokrosistov. Nasmejani mladenič (je tudi testni voznik za gume Mitas) je na dosedanjih tekmovanjih v motokrosu dosegel že več spodbudnih rezultatov, ki mu obetajo nadaljnje visoke športne uvrstitve. 

Slovenski motokros je zadnja leta v vzponu in ga spremlja čedalje večje zanimanje športne javnosti, predvsem zaradi bleščečih uspehov na svetovnih in domačih tekmovanjih. Za popularizacijo tega dinamičnega športa je poleg slovečih imen, kot so Tim Gajser, Klemen Gerčar in drugi znani motokrosisti, poskrbel tudi Matic Žitnik, član AMD Brežice.  

Matic se je rodil leta 1991 v Brežicah. Osnovno šolo je obiskoval v Brestanici, srednjo elektro šolo pa v Krškem. Leta 2012 se je zaposlil v TE Brestanica, kjer je 3 leta delal kot vzdrževalec v elektro delavnici.  

Od leta 2015 je zaposlen na delovnem mestu asistenta službe proizvodnje, kjer občasno vadi na simulatorju. Asistira pri vseh zagonih in izklopih ter pri drugih manipulacijah turbine. Stanuje v kraju Armeško blizu Brestanice, odkoder zjutraj hitro prispe v službo; delo opravlja od 5:30 do 13:30, potem pa odbrzi na trening.    

Kmalu do pogojev za samostojnega stikalca  

Matic je pred kratkim diplomiral s področja rekonstrukcije vzbujalnega sistema na plinskem bloku TEB in postal inženir elektronike. Po opravljenem republiškem energetskem izpitu in obveznih testiranjih v elektrarni bo izpolnil pogoje za samostojnega stikalca.

»Zavedam se, da se nahajam na zahtevnem delovnem mestu, kjer so dnevni stresi, kar je povezano z veliko odgovornostjo. Dobro je treba poznati celoten ustroj delovanja termoelektrarne in si pridobiti potrebne izkušnje, da v kriznem trenutku sprejmeš pravilno odločitev. Doslej je bilo že več kritičnih situacij, ki smo jih s sodelavci vedno uspešno rešili. Pri tem je zelo pomembno prav timsko delo, pri katerem se posvetujemo in si izmenjamo izkušnje,« je o svojem delu v TE Brestanica povedal Matic.  

Močna želja po motokrosu že od otroštva  

Matic se je prvič vsedel na motor že v zgodnjih otroških letih, ko ga je kot sopotnika naokoli popeljal oče. Pri hiši so vedno imeli cestne in potovalne motorje. S Tomosovo štirico se je prvič samostojno popeljal pri bratrancu, ko je bil star dvanajst let. Doma pa ga niso prej pustili na motor, dokler ni pri petnajstih letih naredil izpita.  

Močna želja po motokrosu je Matica spremljala že od zgodnjega otroštva. Zbiral je revije, posterje, fotografije in se tako navdušil za ta šport. Oče za sinovo strast najprej ni bil navdušen, posluh je pokazal šele potem, ko je Matic končal osnovno šolo. V prvem letniku srednje šole mu je kupil 450 kubično Hondo za kros.  

Pozneje, ko se je zaposlil v TE Brestanica, je Matic za motokros nabavljal predvsem 450 kubične motorje Kawasaki in jih po določenem času, ko so se že nekoliko obrabili, prodal.  

V kategoriji Open dosegel izvrstno mesto  

Matic se je konec leta 2012 udeležil dirke Cross Country Slovenija kot svoje prve dirke v motokrosu, ki je potekala v Dragonji na meji s Hrvaško. Na tej dirki je med 40 amaterji dosegel 18. mesto. Leta 2013 je še naprej dirkal na Cross Country-ju. Leta 2014 se je v udeležil Pokalnega prvenstva Slovenije v motokrosu, in sicer v 3. razredu. Tu se je vseskozi uvrščal na 2. mesto in končno zaradi poškodbe na 4. mesto.  

Leta 2015 je »presedlal« v boljši razred, v kategorijo Open R2, v kateri je dosegel 2. mesto. Poleg tega je lani dirkal tudi na Državnem prvenstvu Slovenije v motokrosu, na katerem je dosegel 8. mesto.  

Matic letos vozi oz. tekmuje na pokalnem prvenstvu, državnem prvenstvu in evropskem prvenstvu v motokrosu. Letos je tekmoval že na štirih evropskih dirkah in izmed 27 tekmovalcev dosegel 15. mesto (najboljša uvrstitev na posamezni dirki).  

V državnem prvenstvu je letos njegov najboljši dosežek 7. mesto, na pokalnem prvenstvu pa 3. mesto. Tako je v zadnjem času dosegel hiter vzpon in se prebil v krog najboljših voznikov, česar v tako kratkem obdobju ni bilo pričakovati.     

Nastopa kot 2. voznik v ekipi »62 motosport«   

Ker je Matic lani imel v motokrosu ogromno stroškov in je komaj vse financiral s svojo plačo, si je poiskal več sponzorjev. Stroški so z nakupom motorja, opreme, gum in ostalega potrošnega materiala ter s prevozom na dirke.  

Leta 2014, ko je začel nastopati na pokalnih tekmovanjih, je Matic prestopil v društvo AMD Brežice in sedaj vozi za njih. V tem društvu je tudi Klemen Gerčar, ki je bil svetovni prvak leta 2013 (MX3).  

Matic je Klemna spremljal kot pomočnik mehanika na Pokal narodov v svetovnem prvenstvu v motokrosu (Ernee v Franciji), ki je ena največji tovrstnih dirk na svetu. Ko sta potovala na to tekmovanje, se je Matic z njim dogovoril, da bo od letošnjega leta naprej nastopal kot 2. voznik v ekipi »62 motosport«.    

Motokros je kondicijsko najbolj zahteven šport  

Glede motokrosa so v Ameriki delali študije in ugotovili, da je to kondicijsko najtežji oz. najbolj zahteven šport, na drugo mesto pa so uvrstili boks.  

Matic je prepričan, da je za dobrega voznika v motokrosu najpomembnejše, da si zelo motiviran, delaven, discipliniran in ne smeš odnehati takrat, ko je najtežje.  

»Za vožnjo oz. dirkanje v motokrosu je potrebno nenormalno veliko dnevnega treninga v različnih športih, kot so tek, kolesarjenje, fitnes, tenis, plavanje, itd. Moraš biti vsestranski športnik, pri čemer je zelo pomembna tudi ustrezna prehrana. Pri tem porabim kar od 4.000 do 4.500 kalorij na dan, medtem ko človek običajno porabi okoli 1.500 kalorij na dan,« je dejal Matic.    

Še naprej si bo prizadeval za čim boljše rezultate  

Na kaj je Matic najbolj ponosen? Na svoje dosežke v motokrosu, da se je uvrstil v krog najboljših motokrosistov. Do tega se je, kot sam pravi, prebil s svojim trudom.  

Glede nadaljnjih načrtov pa je dejal, da želi doseči čim boljše rezultate na državnem, evropskem in pokalnem prvenstvu; na slednjem, če bo še ostalo kaj časa.  

Samo plača ne zadostuje, dobrodošli še novi sponzorji  

Glede financ je Matic dejal, da si kruh služi z delom v TE Brestanica in da se redne službe namerava držati tudi v prihodnje. Upa, da mu bodo v TEB še naprej stali ob strani in imeli posluh za njegova tekmovanja v motokrosu.  

Upa pa tudi na nove sponzorje v elektrogospodarstvu (Eles, Gen energija, HSE, itd.), da bi si z njihovo pomočjo zagotovil še dodatne vire financiranja.  

Za preprečitev poškodb nujna psihofizična pripravljenost  

Matic se dobro zaveda, da v motokrosu nevarnosti prežijo skoraj na vsakem metru tekmovalne steze. Zmanjšajo se lahko le z dobro kondicijsko pripravo na tekmovanje.  

»Če si ti kondicijsko res dobro pripravljen, je gotovo manj poškodb, zmanjšajo pa se tudi možnosti za hujše poškodbe. Prepričan sem, da je za preprečitev poškodb nujna predvsem dobra psihofizična pripravljenost.«  

Z motokrosom povezana tudi družina njegovega dekleta  

Matic nam je zaupal tudi, da ima čudovito dekle, ravno pravšnjo, saj je prav tako navdušena za motokros in motor tudi sama večkrat zajaha, a le za užitek in sprostitev. Družina, iz katere Špela prihaja, se prav tako že ves čas navdušuje za motokros in vsi redno spremljajo njegova tekmovanja.  

Prostega časa Matic skoraj nima, saj je v službi od 5:30 do 13:30, popoldan pa ves čas prebije na treningih. Poleg tega je doslej ob delu študiral, pisal diplomsko delo, zraven pa je moral tudi doma kaj narediti, npr. travo pokositi ali kaj podobnega. Marca je tako zaradi prevelikih psihičnih in fizičnih naporov zbolel (pregorelost) in je moral za nekaj časa prekiniti z dirkami.  

Nestrpno pričakuje jesen, ko se bodo začela tekmovanja  

Trenutno ima Matic dva meseca premora, jeseni pa bo spet začel nastopati na  državnem in pokalnem prvenstvu. Ker ne pozna mirovanja, nestrpno čaka, da bo spet odbrzel novim uspehom naproti.  

V jesenskem delu pokalnega tekmovanja bo poleg že opravljene dirke potekal še preostali del dirk, večji del dirk pa tudi na državnem prvenstvu. S tem bo Matic imel nove priložnosti za dobre uspehe, z njimi pa naj bi bilo poplačano tudi trdo delo, ki ga vlaga v ta šport skozi celo leto.