Pogovor z dr. Dejanom Paravanom
Kot največji korak v letu 2013 v GEN-I ocenjujejo prodor na hrvaški trg, s čimer so postali edini dobavitelj, ki na tujem ne ponuja dobave električne energije le poslovnim, pač pa tudi gospodinjskim odjemalcem. Projekt je bil po obsegu in po številu udeleženih zaposlenih največji v zgodovini družbe, s čimer so pridobili nove izkušnje in nadgradili svoje zmožnosti delovanja v mednarodnem okolju.
Kaj je tisto, kar družbo razlikuje od drugih. V čem so prednosti GEN-I pred konkurenti?
GEN-I je zelo prilagodljivo in okretno podjetje z mednarodnim nazorom, ki posluje na 20 različnih trgih v širši regiji,« odgovarja dr. Dejan Paravan, izvršni direktor za prodajo družbe GEN-I, s komer smo se pogovarjali, in nadaljuje: »Mednarodna prisotnost omogoča globlji vpogled v dogajanje na energetskih trgih, prepoznavanje in izkoriščanje tržnih priložnosti in predvsem optimizacijo nabavnih poti. Smo namreč edino slovensko podjetje, ki je mednarodno prisotno tako pri trgovanju z električno energijo in zemeljskim plinom kot pri prodaji obeh energentov končnim odjemalcem. Nenehen konkurenčni boj v različnih okoljih bogati naše izkušnje in omogoča razvoj inovativnih rešitev za naše odjemalce. Poleg tega nam vse večja ekonomija obsega omogoča večjo stroškovno učinkovitost v primerjavi z našimi konkurenti.
Po čem si boste zapomnili leto 2013?
Jaz osebno vsekakor po našem vstopu na hrvaški trg in lansiranju blagovne znamke Jeftina struja. Prepoznali smo tržno priložnost, se kljub regulatornim oviram, ki še vedno obstajajo, odločili za vstop na trg in hrvaške odjemalce razveselili z 10 do 30-procentnim znižanjem cen za energijo, odvisno od segmenta. Ta projekt je bil po obsegu in po številu udeleženih zaposlenih največji v zgodovini naše družbe in delo v takšni ekipi je bilo resnično navdihujoče.
Kaj za GEN-I pomeni prodor na hrvaški trg?
Pomemben mejnik lanskih aktivnosti na hrvaškem trgu je dejstvo, da smo začeli z dejavnostjo dobave gospodinjskim odjemalcem na tujem trgu. S tem je GEN-I ne le edini dobavitelj, ki na tujem ponuja dobavo električne energije in zemeljskega plina poslovnim odjemalcem, ampak tudi edini, ki ponuja oskrbo z električno energijo gospodinjskim odjemalcem. Ta segment je z organizacijskega vidika zelo zahteven, zato je GEN-I s prodorom na hrvaški trg pridobil nove izkušnje in nadgradil svoje zmožnosti delovanja v mednarodnem okolju.
Kaj pa prodaja končnim odjemalcem na ostalih tujih trgih?
V februarju leta 2013 smo kot prvi alternativni dobavitelj začeli z dobavami električne energije na srbskem trgu. Pridobili smo enega največjih odjemalcev v Srbiji, mednarodno korporacijo Messer. V Avstriji smo ojačali naše prodajne aktivnosti na trgu električne energije in obenem začeli tudi s prvimi dobavami zemeljskega plina poslovnim odjemalcem. Velikim poslovnim odjemalcem smo energijo dobavljali v Makedoniji, Albaniji ter Bosni in Hercegovini. Prav tako smo povečali število odjemalcev in prodajne količine na italijanskem trgu.
Načrtujete v letošnjem letu še kakšne spremembe na tujih trgih?
V letošnjem letu načrtujemo predvsem notranjo konsolidacijo, optimizacijo našega poslovanja tudi v odnosu do hčerinskih družb ter predvsem povečevanje prodajnih aktivnosti na tistih tujih trgih, kjer smo že prisotni. Edina širitev na področju prodaje, ki jo načrtujemo v letošnjem letu, je začetek dobav zemeljskega plina poslovnim odjemalcem na Hrvaškem.
Ali imate več dela v Sloveniji ali v tujini? Kako da ste se tako kadrovsko okrepili?
Poslovanje doma in v tujini je zelo prepleteno. Isti ljudje delujejo na različnih trgih in niso omejeni le na en sam trg, s tem tudi zagotavljamo prepletanje izkušenj in bogatenje znanja naših zaposlenih, ki je ena temeljnih konkurenčnih prednosti skupine GEN-I. Četudi je daleč največ ljudi zaposlenih na matični družbi v Sloveniji, se več dela opravi vezano na naše aktivnosti v tujini kot doma. Kadrovska krepitev pa je nujna posledica naše organske rasti in širitve našega poslovanja.
Po podatkih JARSE je razlika v ceni električne energije za poslovne odjemalce in gospodinjstva med konkurenti zelo tesna, bolj kot prejšnja leta. Kje ste vi na tej lestvici?
Razlike so še vedno občutne, le novih paketov in ponudb je vse več, ki meglijo sliko in samo na prvi pogled dajo občutek, da so te razlike vse manjše. Naša ponudba v kategoriji rednih cenikov, ki zajema daleč največji delež trga, je na trgu še vedno najugodnejša. Konec meseca marca pa se je iztekla akcija Novi najceneje, ki je bila prav tako najcenejša med akcijskimi ceniki.
Kakšen delež slovenskega trga z električno energijo imate na področju poslovnih odjemalcev in gospodinjstev? Kakšne migracije ste imeli v letu 2013? Kakšne plane imate za leto 2014?
V letu 2013 smo utrdili položaj največjega dobavitelja električne energije na slovenskem trgu. Skupno smo prodali 3425 GWh, od tega 2893 GWh velikim in srednjim poslovnim odjemalcem, in 532 GWh gospodinjskim in malim poslovnim odjemalcem, kar znaša 4 procente več kot leto pred tem. Po naših ocenah je s tem naš tržni delež narasel na skoraj 28 procentov slovenskega trga. Poleg tega smo močno utrdili primat tudi pri odkupu električne energije iz elektrarn na obnovljive vire in enot za soproizvodnjo z visokim izkoristkom, saj smo v partnerskem odnosu s 783 proizvajalci, od katerih odkupimo preko 320 GWh električne energije, kar pomeni podvojitev količin iz leta 2012.
Kakšen smisel ima po vašem mnenju konkurenca med osmimi tržnimi energetskimi podjetji, če so vsa v državni lasti?
Dokler vsa ta podjetja poslujejo pozitivno, ne vidim težav. Je pa dejstvo, da je obseg slovenskega trga premajhen, da bi omogočal dolgoročno preživetje tolikšnega števila dobaviteljev, ne glede na lastništvo. To, da ima država pet podjetij v svoji lasti s približno enakim lastniškim deležem in da se ta podjetja glede pozicioniranja na trgu bistveno ne razlikujejo, vidim prej kot priložnost, da bi lastnik z ustreznimi ukrepi prehitel dogodke, ki so na dolgi rok neizbežni.
Lani ste z akcijo Poceni plin naredili velik prodor na trgu plina, bilo je tudi precej prilagajanja (nižanja) cen med konkurenti. S kakšnimi rezultati se lahko pohvalite?
Konec leta 2012 je bilo najbolj dinamično glede nižanja cen plina za končne odjemalce in naše prodajne aktivnosti so beležile najuspešnejše in najhitrejše pridobivanje kupcev v svetovni zgodovini energetskih trgov. Tudi v letu 2013 so se korekcije cen nadaljevale, deloma zaradi odzivov nekaterih konkurentov, deloma zaradi nakazanega vstopa na trg s strani hčerinskih podjetij elektrodistribucij. Naši rezultati na področju dobave plina v letu 2013 so odlični, saj smo že v prvem polnem koledarskem letu našega delovanja beležili drugi največji tržni delež in zanesljivo dobavili 74 milijonov Sm3 zemeljskega plina.
V čem je dodana vrednost srečanja s poslovnimi partnerji in kaj so glavni cilji?
Glavni cilj našega srečanja s poslovnimi partnerji je predstaviti našim odjemalcem naš pogled na razvoj trga, tako s stališča cenovnih trendov kot s stališča napovedanih regulatornih sprememb. V ta namen vedno oblikujemo jasna priporočila, kakšna je po naši oceni najprimernejša strategija glede nakupa električne energije in zemeljskega plina, ki partnerjem omogoča obvladovanje stroškov nabave. Srečanje partnerjev je tudi priložnost, da partnerji podajo svoja pričakovanja do nas in da ugotovimo, kje smo lahko še boljši.
V kakšni fazi je kršitev, ki jo je ugotovil Urad RS za varstvo konkurence glede dogovarjanja o prodaji električne energije po vnaprej definirani fiksni ceni z namenom neposredne dobave električne energije upravičenim odjemalcem?
Vrhovno sodišče kot najvišji organ je januarja letos ugodilo naši tožbi in razveljavilo odločbo Agencije za varstvo konkurence, kot smo pričakovali od vsega začetka.
Vladimir Habjan