Energetika

Petrol zaradi nove regulacije cen napovedal ostre ukrepe

Med drugim ustavljajo vse razvojne investicije v Sloveniji, zamrzuje izplačila sponzorskih in donacijskih sredstev, revidiral bo dobaviteljske pogodbe, napovedujejo pa je tudi zapiranje določenih nedobičkonosnih prodajnih mest. Minister Bojan Kumer v odzivu poudarja potrebo po ravnotežju med interesi podjetja in širšo javno koristjo.

Petrol zaradi nove regulacije cen napovedal ostre ukrepe
Predsednik uprave Petrola Sašo Barger na današnji novinarsko konferenci (Foto: Egon Parteli/N1)

Predsednik uprave Petrola Sašo Berger je na današnji novinarski konferenci znova izrazil razočaranje nad novo uredbo o oblikovanju cen naftnih derivatov, s katero je vlada podaljšala veljavno uerditev regulacije cen in vanjo vključila še regulacijo cen na bencinskih servisih ob avtocestah. Nova uredba po njegovih besedah pomeni nadaljnje zaostrovanje že doslej nevzdržnega regulatornega okvira. »Širitev regulacije na avtocestne lokacije bo znižala cene predvsem za tujce, slovenski kupec in slovensko gospodarstvo pa ne bosta imela nič od tega,« je dejal.

Poudaril je, da so marže pri prodaji goriv v Sloveniji najnižje v EU, trošarine pa med najvišjimi v primerjavi s sosednjimi državami. Trenutno stanje ustvarja zavajajoč vtis o nizkih cenah goriv, v resnici pa slovenski potrošnik plačuje več, predvsem zaradi visokega bremena dajatev državi. Dodal je, da se marže od začetka leta 2023 do danes niso povišale, medtem ko so se dajatve državi v istem obdobju povečale za 42 odstotkov pri bencinu oziroma za 35 odstotkov pri dizelskem gorivu. 

Veljavne marže ne pokrivajo dejanskih stroškov

Kot pravijo v Petrolu, že ob dosedanji regulaciji za prodajna mesta izven avtocest najvišja dovoljena marža v Sloveniji ni zadoščala za pokrivanje naraščajočih stroškov rednega poslovanja z gorivi in derivati, kot so stroški dela, najemnin, transporta in skladiščenja. Tako naj bi se samo stroški dela na maloprodajnih mestih v družbi Petrol letos v primerjavi z letom 2023 ob nespremenjenih maržah zvišali za 19 odstotkov, poleg tega pa so prodajna mesta ob avtocesti v primerjavi z drugimi prodajnimi mesti obremenjena s trikrat višjimi stroški poslovanja, kot so najemnina DARS-u, vzdrževanje počivališč in neprekinjeno poslovanje v nočnem času. 

Avtocestni bencinski servis Barje (Foto: Petrol)

30 milijonov nižji dobiček

Član uprave Drago Kavšek je ob tem izpostavil, da je v okoliščinah nestabilnega poslovnega okolja, katerega pomemben del je regulacija, poslovno načrtovanje zelo oteženo. »Ne samo, da se marže ne približujejo nivojem v drugih državah EU, soočeni smo z dodatno zaostritvijo že tako najnižje marže v Evropi tudi na prodajnih mestih ob avtocestah. Poleg tega so predlagane spremembe pri regulaciji dodajanja biokomponente, ki neupravičeno povečujejo obremenitve za Petrol. Efektivno to pomeni, da regulirana marža ni 10 centov, ampak dejansko govorimo le o 8 centih marže na liter goriva, kar z drugimi besedami pomeni, da nam država s svojo regulacijo ne priznava niti polne nabavne cene naftnih derivatov,« pravi Drago Kavšek in dodaja, da bo skupni učinek novih regulatornih sprememb imel negativni učinek na načrtovani dobiček iz poslovanja skupine Petrol za leto 2025 v višini do 30 milijonov evrov, kar predstavlja skoraj četrtino dobička iz poslovanja, ki ga je lani dosegla družba Petrol v Sloveniji. 

V letu 2024 je sicer skupina Petrol ustvarila prihodke v višini 6,1 milijarde evrov in čisti poslovni izid v višini 145,9 milijona evrov, za investicije pa namenila dobrih 60 milijonov evrov. 

"Razvojne investicije preusmerjamo na tuje trge"
 
Zaradi vsega naštetega je Petrol prisljen sprejeti neljube ukrepe za optimizacijo poslovanja. »Z današnjim dnem ustavljamo vse razvojne investicije v Sloveniji in jih preusmerjamo na tuje trge s prijaznejšim regulatornim okvirom. Poleg tega pričenjamo s stroškovno optimizacijo, zamrznejo se vse sponzorske in donatorske pogodbe, revidirali pa bomo tudi vse dobaviteljske pogodbe v Sloveniji. V prodajni mreži pričenjamo s stroškovno optimizacijo in zapiranjem neprofitabilnih prodajnih mest,« je pojasnil Berger. Vsi ukrepi so začasni in jih bo uprava prilagajala glede na dejanski rezultat poslovanja in glede na regulatorne ukrepe, za katere upajo, da se bodo spremenili na bolje. 

Minister Kumer: Iskreno upam, da bo Petrol izbral pot razuma

Na današnje napovedi predstavnikov Pertrola se je odzval tudi minister za okolje, podnebje in energijo Bojan Kumer, ki je dejal, da se, če podjetje, ki ima pomebno vlogo v naši družbi, na regulacijo cen odgovori z napovedmi zmanjševanjem obsega storitev in podpore skupnosti, zastavlja resno vprašanje razumevanja njegove vloge v skupnosti. "Od podjetja, ki v uspešnih letih deli dobičke in krepi svoj položaj, je pričakovati, da se v zahtevnejših časih ne odzove z ukrepi, ki prizadenejo prav tiste, ki mu omogočajo delovanje. Nihče ne pričakuje poslovanja z izgubo, a razumljivo je pričakovati ravnotežje med interesi podjetja in širšo javno koristjo. Odločitve, ki vplivajo na vsakdanje življenje, mobilnost, dostopnost in podporo skupnosti, ne bi smele postati pogajalsko sredstvo ob vsaki spremembi politike«, je poudaril Kumer in dodal, da ne smemo pozabiti, da obstoj podjetja omogočajo prav ljudje, s svojo zvestobo, vsakdanjimi nakupi in  zaupanjem. 

Minister Bojan Kumer (Foto: Bor Slana/STA)

» Podjetja, ki delujejo v stabilnem okolju in s podporo ljudi imajo priložnost, da to zaupanje tudi vračajo. Ne le v bilancah, ampak tudi z dejanji. Iskreno upam, da bo Petrol vseeno izbral pot razuma, ki krepi zaupanje in njegovo dolgoročno vlogo v skupnosti,« je sklenil minister Kumer.

Brane Janjič
O avtorju