Energetika

Osredotočiti se je treba na ključne prihodnje izzive in infrastrukturo

Evropski energetski regulatorji novi Evropski parlament, Evropsko komisijo in Svet EU pozivajo, naj se v svojem mandatu osredotočijo na ključne izzive na področju električne energije in infrastrukture, da bi do leta 2030 in kasneje zagotovili razogljičen, na potrošnike osredotočen in konkurenčen elektroenergetski sistem.

Osredotočiti se je treba na ključne prihodnje izzive in infrastrukturo

Dokument o stališču ACER-CEER o izzivih prihodnjega elektroenergetskega sistema tako poziva naj evropski odločevalci v svojem mandatnem obdobju na področju električne energije in infrastrukture dajo prednost petim ključnim izzivom. Dokument poudarja tudi nujno potrebo po lažji uvedbi vedno več nestanovitnih OVE v omrežje in po zagotovitvi odpornega, prožnega in stroškovno učinkovitega sektorja električne energije. To naj storijo s celovitim vseevropskim pristopom k zanesljivosti oskrbe z električno energijo, v središču katerega je prožnost. Z izboljšanjem distribucijskih omrežij električne energije in opolnomočenjem potrošnikov na razogljičenih trgih. S hitrejšim prehodom v smeri razvoja infrastrukture za prenos električne energije z izboljšano oceno na vseevropski ravni, s priznavanjem in delitvijo stroškov in koristi. Z uporabo načela 'najprej učinkovitost' tudi za obstoječa omrežja in proizvodnjo, s čimer se poveča zmogljivost tega, kar že obstaja. Ter s spoznanjem, da lahko neodvisni regulatorji pomagajo celovito obravnavati te izzive in okrepijo zaupanje držav članic v trg z električno energijo EU.

Regulatorji za to predlagajo vrsto priporočil in zavez, ki bodo EU kot celoti in državam članicam omogočile dejavno usmerjanje in izkoriščanje moči novega, hitro nastajajočega energetskega sistema, ki podpira prehod na čisto energijo. Ti vključujejo zagotavljanje orodij državam članicam za medsebojno podporo pri varovanju zanesljivosti oskrbe in zmanjševanju lokalnih potreb po prilagodljivosti z izkoriščanjem izkušenj iz nedavne energetske krize. Vključujejo izpostavljanje proizvajalcev električne energije iz OVE in nestanovitnih virov (kot so odziv na povpraševanje in skladiščenje) tržnim signalom tako v fazi naložb kot pri vsakodnevnem delovanju, da se zmanjšajo stroški energetskega prehoda. Načelo 'najprej učinkovitost' je treba uporabiti tudi za obstoječa omrežja in omrežja v gradnji (na primer z inovativnimi tehnologijami za znatno povečanje zmogljivosti omrežja). Bolj usklajen pristop k razvoju in uporabi omrežja zmanjša potrebe in stroške dodatnih bodočih naložb v omrežje. Prav tako se je treba zavedati, da so integrirani trgi ključno orodje za doseganje konkurenčnih cen električne energije v EU in sprostitev inovacij. Pri tem bi se morale institucije EU osredotočiti na izboljšanje: terminskih trgov električne energije (za podporo učinkovitim naložbam), na trge za dan vnaprej in znotraj dneva (za učinkovito delovanje proizvodnje in fleksibilnih virov) in na maloprodajne trge (za zagotavljanje potrebne prožnosti in izbire potrošnikom glede na njihove želje). Priporočila zakonodajalcem vključujejo tudi sprostitev distribuirane prožnosti za zmanjšanje stroškov z zagotavljanjem popolnoma nevtralne vloge operaterjev distribucijskih sistemov in s tem, da je potrošnikom na voljo vrsta cenovnih shem (od dinamičnih in spremenljivih cen do pogodb s fiksno ceno).
In nenazadnje utrjevanje prednosti evropskega trga z električno energijo prek zaveze in zaupanja držav članic, da se bo električna energija nemoteno prenašala preko meja, da bodo čezmejne zmogljivosti v celoti na voljo za trgovanje in, da bodo opolnomočile neodvisne javne organe (vključno z regulatorji), da bodo zaščitili odprte meje in energetsko varnost oskrbe v korist vseh državljanov in podjetij EU.

Polona Bahun
O avtorju