Na obisku pri Zoranu Kibarovskemu
Energetika
Ljubljana upravlja prvo javno polnilnico v Sloveniji za vozila, ki kot gorivo
uporabljajo stisnjen zemeljski plin oz. metan. Polnilnica je bila zgrajena
konec leta 2011 v sodelovanju z javnim podjetjem Ljubljanski potniški promet,
ki postopoma uvaja v svoj vozni park avtobuse s pogonom na metan. Nahaja se na
Cesti Ljubljanske brigade 1, ob stavbi LPP - Tehnični pregledi.
Do
polnilnice (deluje 24 ur na dan, 7 dni v
tednu) je omogočen preprost dostop za osebna in tovorna vozila ter za avtobuse,
preprost in hiter proces polnjenja vozil na samopostrežni način, brezgotovinsko
plačevanje s plačilnimi karticami (Visa, Master Card, Maestro, BA). Nad
obratovanjem polnilnice je zagotovljen
24-urni nadzor.
Kot
je dejal Zoran Kibarovski, direktor sektorja za distribucijo plina v javnem
podjetju Energetika Ljubljana, se z uvedbo nove tehnologije v prometu uresničuje skupna vizija Mestne občine
Ljubljana in Javnega holdinga Ljubljana skupaj z javnimi podjetji, ki so se
zavezali k odgovornemu odnosu do okolja na vseh področjih, tudi pri uvajanju
vozil na energent, ki je danes ekološko najbolj sprejemljiv in primeren.
Katere so poglavitne značilnosti
stisnjenega zemeljskega plina?
Zemeljski
plin je vrsta energenta, ki ga pridobivajo iz vrtin na plinskih in naftnih
poljih. Stisnjen zemeljski plin (CNG - Compressed Natural Gas) nastane, ko
zemeljski plin tehnološko obdelajo; odvzamejo ga iz plinovodnega omrežja,
stisnejo na tlak od 250 do 300 barov in ga shranjujejo v zalogovnikih.
Maksimalni tlak polnih jeklenk v vozilih znaša 200 barov. Stisnjen zemeljski
plin, ki ga v Sloveniji poznamo pod blagovno znamko metan, v vozilih
uporabljamo kot pogonsko gorivo namesto bencina ali plinskega olja.
Zakaj je CNG primeren kot pogonsko
gorivo?
Obstajajo
številni razlogi, iz katerih je razvidno, da je stisnjen zemeljski plin oz.
metan prava izbira za pogon vozil. Omenil bi naslednje: stisnjen zemeljski plin
oz. metan je okolju prijazno in najčistejše fosilno gorivo; metan ima visoko
oktansko število (125), ki omogoča večjo kompresijo in s tem večjo učinkovitost
izgorevanja, to pa se kaže v manjši porabi goriva in manjšem izpustu škodljivih
plinov v ozračje; motor in katalizator imata daljšo življenjsko dobo; izpuh
avtomobila je brez vonja, glavni produkt izgorevanja je vodna para; povzroča do
25 % manj emisij CO2, do 75 % manj emisij CO, do 60 % manj emisij
ogljikovodikov, medtem ko emisij dušikovih oksidov, žveplovega dioksida in
trdih delcev PM10 praktično ni; CNG ima večjo energijsko vrednost od bencina in
plinskega olja, in sicer je 1 kg metana energijsko enak 1,5 l bencina oz. 1,3 l
plinskega olja, kar posledično pomeni nižjo porabo goriva; manjši so stroški
goriva, ker je cena metana kot goriva približno 30 % nižja od cene bencina in
približno 20 % nižja od cene plinskega olja; CNG ima visok varnostni standard,
visoko temperaturo samovžiga 600°C (bencin le 360°C); motor deluje tišje in
povzroča manj hrupa; CNG je lažji od zraka, zato je parkiranje v podzemnih
garažah dovoljeno.
Katere so prednosti vozil na metan, če
navedete samo najpomembnejše?
Stroški
in poraba goriva so nižji, motor in katalizator imata daljšo življenjsko dobo.
Uvrščamo jih med vozila z visokim varnostnim standardom. Med
poglavitnimi prednostmi bi omenil še, da so ta vozila ekološka, ker proizvedejo
manj emisij CO2, CO, NOX, SO2, ne tvorijo trdih delcev in povzročajo manj
hrupa.
Koliko kilometrov lahko v povprečno
prevozimo z osebnim avtomobilom za 10 evrov, če primerjamo različna pogonska
goriva?
Z
vozili na metan približno 190 km, z vozili na diesel 135 km, z vozili na bencin
pa 100 km.
Ste vi tudi zasebno pristaš osebnega
avtomobila na stisnjen zemeljski plin?
Trenutno
še nimam toliko starega avtomobila, da bi se ga splačalo zamenjati za novega,
bi si pa nabavil avtomobil na CNG. Omenil bi, da je naš sodelavec nabavil
vozilo znamke VW Passat na CNG in se vozi iz okolice Kranja. Po njegovih
analizah gre dejansko za okoli 40 odstotkov prihranka pri gorivu. Z avtomobilom
na CNG je zelo zadovoljen.
Koliko je trenutno polnilnic na stisnjen
zemeljski plin v Sloveniji?
V
Sloveniji trenutno obratujejo polnilnice na stisnjen zemeljski plin v
Ljubljani, Mariboru in na Jesenicah. Za še večji razmah uporabe vozil na
stisnjen zemeljski plin bo v prihodnje potrebno zgraditi še dodatne polnilnice.
Aktivnosti Energetike Ljubljana bodo usmerjene tudi v izdelavo analize
potenciala gradnje polnilnic na širšem območju Slovenije. Drugod po Evropi je
število polnilnic največje v sosednjih državah Avstriji, predvsem v Italiji in
Nemčiji, kjer v vsaki državi obratuje že preko 1.000 polnilnic.
Kakšne so trenutne zmogljivosti prve
javne polnilnico za vozila na CNG v Sloveniji? Imate še kaj v načrtu?
Zmogljivost
polnilnice in njena tehnična zasnova je bila načrtovana modularno z možnostjo
poznejše razširitve. Na začetku je zmogljivost polnilnice znašala 2 x 200 m3/h
in je zagotavljala optimalno polnjenje približno 25 avtobusov. V dveh letih je
prišlo do precejšnjega povečanja voznega parka na strani podjetja LPP, drugih
javnih podjetij in tudi osebnih vozil, zato je bila potrebna razširitev
polnilnice. Razširitev je bila izvedena v mesecu novembru 2014 in je
vključevala zamenjavo kompresorja moči 200 m3/h z novim kompresorjem
zmogljivosti 800 m3/h, kar omogoča optimalno polnjenje 70 do 80 avtobusov
dnevno. V naslednjem letu pa je planirana tudi izgradnja nadomestne polnilnice
manjše kapacitete na območju parkirišča na Dolgem mostu.
Pri prodaji stisnjenega zemeljskega
plina za večje kupce dosegate spodbudno rast. Kako pa je s prodajo CNG za
manjše kupce?
V
prvih letošnjih štirih mesecih beležimo 75% rast skupne prodaje stisnjenega
zemeljskega plina glede na leto 2014. Največji delež k temu povečanju prispeva
podjetje LPP s povečanjem svojega voznega parka. Pri enkratnih kupcih pa glede
na leto 2014 beležimo 25% porast količin. Sicer pa smo lani prodali približno 1 milijon in pol kubikov
stisnjenega zemeljskega plina. Letos pričakujemo, da se bo ta prodaja še
povečala, predvidoma na 2 milijona m3.
Katere službe pokriva vaš sektor za
distribucijo plina, s čim se ukvarjajo?
V
okviru našega sektorja delujejo distribucijska služba, služba za kontrolo
omrežja in regulacijske postaje, služba za notranje plinske napeljave, merilni
laboratorij in služba za sistemske meritve. Distribucijska služba se ukvarja z
izgradnjo plinovodov in plinskih priključkov in s popravili in sanacijo poškodb
na omrežju. Služba za kontrolo omrežja in regulacijske postaje opravlja
sistemsko kontrolo plinovodnega omrežja,
vzdrževanje in servisiranje opreme v regulacijskih postajah in z dežurno ekipo
izvaja potrebne intervencijske posege.
Služba za notranje plinske napeljave izvaja priključitve (prve priklope) novih
odjemalcev in vse potrebne ukrepe, vezane na varno obratovanje notranjih
plinskih napeljav. Merilni laboratorij, ki ima akreditacijo za opravljanje
storitev, izvaja kontrolo mehovnih, rotacijskih in turbinskih merilnikov
pretoka plina in elektronskih korektorjev in
opravlja tudi redno menjavo merilne opreme na terenu. Služba za
sistemske meritve skrbi za katodno zaščito jeklenih plinovodov, kalibracijo
merilnih instrumentov, ki se uporabljajo v posameznih službah in skrbi za
sistem telemetrije naših prevzemnih regulacijskih postaj.
Za katere vrednote v poslovnem pogledu
si v vašem sektorju še posebej prizadevate?
V
poslovnem pogledu sta korektnost in poštenost med najpomembnejšimi vrednotami.
Ob sami strokovnosti mora biti v našem poslu, povezanim s plinom, tudi precej
pripadnosti in zavedanja, da imamo opravka s potencialno nevarnim medijem, kjer
bi lahko zaradi površnosti ali neizpolnjevanja predpisanih obveznosti in zahtev
prišlo do nesreče pri delu. Zato veliko naporov vlagamo v stalno izobraževanje,
da so zaposleni čim bolj strokovno podkovani za opravljanje svojih nalog.
Pomembna je tudi dobra in dosledna komunikacija v ekipi. Če se med seboj ne bi
pogovarjali, orkester ne bi bil uigran. Dobri odnosi med vsemi zaposlenimi so
prav tako prioriteta. Vsak zaposleni se mora zavedati, da je pomemben člen v
podjetju in da ima v vsakem trenutku tudi mojo podporo. Zelo pomembni pa so
tudi korektni odnosi z našimi poslovnimi
partnerji.
Nam lahko na kratko zaupate, kako se je
začela in odvijala vaša dosedanja življenjska in poklicna zgodba?
Rodil
sem se leta 1960 v Ribnici na Dolenjskem. Pozneje smo se s starši preselili v
Postojno, kjer sem končal osnovno šolo in zaključil tudi gimnazijo. Leta 1978
smo se preselili v Ljubljano, kjer sem študiral na Fakulteti za strojništvo v
Ljubljani. Po opravljeni diplomi iz strojništva sem se leta 1986 zaposlil v
podjetju Iskra elektrooptika in delo opravljal v oddelku mehanske konstrukcije
na vojaškem programu. Delo je bilo zanimivo, bogate delovne izkušnje pa sem si
nabral predvsem v tujini - Siriji, Iraku in Libiji, kjer smo s podjetjem
izvajali zahtevne projekte. Po osmih letih sem šel naproti novim izzivom in se
leta 1994 zaposlil v podjetju Energetika Ljubljana, kjer sem bil najprej vodja
merilnega laboratorija, ki ga je bilo potrebno postaviti in organizirati na
novo - s ciljem pridobitve akreditacijske listine ter na koncu imenovanja
laboratorija s strani Urada za meroslovje.
Potem sem v okviru reorganizacijskih sprememb v Energetiki Ljubljana
prevzel funkcijo tehničnega vodje področja distribucije plina in to funkcijo
opravljal dobrih osem let, do imenovanja za direktorja sektorja za distribucijo
plina v letu 2013.
S čim si nabirate potrebnih moči, da
lahko premagujete delovne in druge izzive?
Rad
kolesarim in smučam. S kolegi redno rekreativno igramo košarko, rad imam
gibanje v naravi. Otroka sta že odrasla, zato v zadnjem času predvsem s
prijatelji hodimo na pohodniške izlete. Rad preberem tudi kakšno dobro knjigo -
kriminalko ali knjigo z zgodovinsko-politično tematiko.
Miro Jakomin
2656